In september begint de Action met het verkopen van kerstspullen en richting december ontkom je er al helemaal niet meer aan: kerstmis. Het is overal aanwezig en voor de meeste mensen een leuke tijd, maar niet voor iedereen. Mensen met autisme, zoals ik, lopen namelijk tegen een hoop dingen aan.
1. Kerstbomen
In november zijn ze al te koop en na Sinterklaas halen de meeste mensen ‘m in huis: de kerstboom. Sommigen zweren bij een ‘echte’, terwijl anderen voor een namaakboom kiezen. De kerstbomen zelf zijn niet irritant, maar al die felle lampjes, glinsterende ballen en slingers wel. Over prikkels gesproken…
2. Kerstmuziek
Bij SkyRadio trappen ze ieder het liefst zo vroeg mogelijk af met het draaien van kerstmuziek. Terwijl jij net aan het klagen bent over het grauwe herfstweer knalt Mariah Carey alweer door je speakers. Zelf probeer ik kerstmuziek altijd te vermijden. Dit komt erop neer dat ik continu in de weer ben met van zender veranderen omdat ik die vrolijke jingles anders de hele dag in m’n hoofd heb zitten, herkenbaar?
3. Kerstkaarten
Het is bijna 2021 en dus is het niet meer dan logisch dat je nooit post krijgt, behalve van de Belastingdienst dan. Na een rustig jaar ligt je brievenbus in december ineens helemaal vol met kerstkaartjes. Of niet natuurlijk, als je weinig vrienden hebt. Hoe dan ook: beide situaties zijn vervelend.
Aan de ene kant word je continu herinnerd aan kerstmis, en wie je allemaal nog verplicht een kaartje moet sturen. En we hebben het dan nog niet eens gehad over de overdaad aan glitters die nog maanden lang overal in je huis aanwezig zullen zijn. Aan de andere kant word je eveneens met je neus op de feiten gedrukt. Het is wederom een bevestiging dat er maar weinig mensen aan je denken en dat je de dagen alleen moet zien door te komen.
4. Kerstreclames
Is het je eindelijk gelukt om aan de kerstheisa te ontkomen door op de bank te kruipen met je favoriete guilty pleasure (zoals GTST), komt er een reclame voorbij. Deze gaat, jawel, natuurlijk over kerst. Je kent ze wel. De hele familie zit bij elkaar, doet gezellig en wenst elkaar fijne dagen. Om het geheel af te toppen schuift de verloren zoon ook nog even aan en krijgt een fijne omhelzing van vader.
Dit terwijl we allemaal weten dat kerst in werkelijkheid helemaal niet zo verloopt. Deze reclames creëren echter wel een ideaalbeeld, waardoor het voelt alsof je hier aan moet voldoen. Wie dit ideale plaatje niet kan bijbenen blijft achter met een nare bijsmaak.