Waarom Facebook het aantal likes op een bericht wil verbergen

Het lijkt een sympathieke wijziging, maar waarschijnlijk heeft het gewoon met geld te maken.

In navolging van Instagram is ook Facebook van plan om het aantal likes dat een bericht, foto of video behaalt te verbergen. Het bedrijf wil dat mensen en bedrijven hierdoor bezig gaan met de boodschap van een bericht, in plaats van de verwachte populariteit. De maatregel wordt momenteel getest, maar is nog niet officieel uitgerold. Het lijkt een sympathieke maatregel, maar waarschijnlijk heeft het vooral met geld te maken.

Facebook likes verbergen

Ik denk dat ik voor veel mensen spreek als ik zeg dat ik weleens iets van Facebook heb verwijderd omdat het niet genoeg werd geliket door anderen. Als onzekere puber probeerde ik gevat te zijn en plaatste zo nu en dan een ‘grappig’ plaatje op het platform. Wanneer deze in de eerste tien minuten na het plaatsen niet genoeg werd geliket blies ik de aftocht en verwijderde het bericht.

Nu ik wat ouder ben zie ik in hoe nietszeggend het aantal ‘vind ik leuks’ op een bericht, foto of video is, maar toch blijft het lekker wanneer je bericht breed wordt opgepikt. Ook nu, in mijn werkzaamheden als freelance journalist, vind ik het fijn wanneer mijn artikelen veel worden gelezen.

En dat is eigenlijk irrelevant, want het zou om de inhoud van het bericht moeten gaan. Waardering van anderen is leuk, maar niet doorslaggevend. Aan het eind van de dag kun je niet veel met honderden likes op een bericht, tenzij je daadwerkelijk influencer wordt. Het bedrijf van Mark Zuckerberg denkt er daarom aan om in de toekomst het aantal likes dat een Facebook-bericht ‘scoort’ te verbergen. In plaats daarvan zie je simpelweg een paar emoji onder een post staan, met daarbij de opmerking dat enkele vrienden het leuk vonden.

Het idee hierachter is simpel: ervoor zorgen dat mensen zich minder met anderen gaan vergelijken. Dat is best lastig, wanneer alle berichten onder elkaar staan en jezelf zijn niet altijd wordt beloond met honderden likes. Bovendien leven we in een wereld waarin kinderen wordt aangeraden om een ‘online presence‘ te hebben. Hieruit blijkt dat je populariteit op social media belangrijk is.

Lees ook: Het probleem met mental health-influencers

Waarom?

Toch zit er denk ik ook een commercieel motief achter deze mogelijke wijziging. Facebook is de afgelopen jaren namelijk van rol veranderd, en niet zonder gevolgen. Vroeger was het blauwe social medium dé plek voor het delen van alles in je leven, van kleine uitjes tot aan grote happenings zoals een bruiloft. Instagram, overigens onderdeel van het Facebook-imperium, heeft deze functie overgenomen. Enkel de écht grote gebeurtenissen komen tegenwoordig op Facebook te staan, zoals een lange reis of geboorte. Voor de rest is je racistische oom uit Volendam er nog actief en kun je kijken naar afgrijselijke RUMAG-plaatjes, maar dat is het wel.

En dat is een probleem. Voor Facebook tenminste. In 2018 brachten mensen namelijk voor de eerste keer in de geschiedenis van het bedrijf minder tijd door op het sociale platform. Bovendien zeiden vorig jaar meer Amerikanen en Europeanen hun account op dan voorheen. Voor een bedrijf dat afhankelijk is van advertentieverkoop is dit een ramp. Facebook valt of staat bij het aantal actieve gebruikers, en de manier waarop ze het platform gebruiken.

Het bedrijf heeft er de afgelopen jaren bovendien veel aan gedaan om het imago te vernielen. Van het Cambridge Analytica-schandaal tot aan het tegen betaling bespioneren van kinderen: het is allemaal niet fraai. Het aantal likes op een Facebook-bericht verwijderen is daarmee volgens mij eerder een vorm van damage control, dan blijk van goodwill. Maar toch, altijd cynisch zijn is te makkelijk. Laten we daarom hopen dat Facebook in de toekomst daadwerkelijk meer om inhoud gaat draaien, en minder om RUMAG.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *