Sommige mental health-influencers gebruiken hun mentale gezondheidsproblemen als vervanger voor een persoonlijke identiteit, en dat is een gevaarlijk spelletje. Zodra je namelijk financieel afhankelijk bent van je strubbelingen met gezondheid en hier veel aandacht door krijgt, kun je eigenlijk niet herstellen. Over het gevaar van bekend zijn om je problemen.
Het probleem met mental health influencers
Onlangs schreef ik over jezelf zijn en het vinden van een persoonlijke identiteit. Het is een thema dat ik zeer boeiend vind omdat iedereen zichzelf op de een of andere manier aan de wereld spiegelt om zo een plekje in deze turbulente wereld probeert te vinden. Ook op school horen leerlingen steeds vaker dat ze zich moeten specialiseren, zodat mensen weten wat je voor ze kunt betekenen.
Persoonlijke identiteit is dus niet iets dat op zichzelf staat, maar samenhangt met de wereld om ons heen. ‘Jezelf zijn’, wat dat dan ook moge betekenen, heeft daarom te maken met hokjesdenken. Door mensen hun persoonlijke identiteit in een vakje te stoppen maken we de chaotische wereld om ons heen een stukje beter begrijpbaar.
Nu zullen er vast mensen zijn die van zichzelf zeggen niet in hokjes te denken. Die overtuiging mag je hebben, maar volgens mij is het een onzinnige. Hokjesdenken zit namelijk in vrijwel alles verweven. Een klein voorbeeld. Zodra iemand zich voorstelt hoor je standaard “Ik ben [de naam]” gevolgd door “en ben [het beroep]”.
Slechts weinig mensen zeggen “Mijn naam is … en ik ben werkzaam als …”. Dit vind ik een opvallend verschil, want de eerste groep identificeert zich blijkbaar met hun naam en beroep, terwijl de tweede groep de naam loskoppelt van de identiteit en het beroep als onderdeel van een breder geheel ziet.
Het voorbeeld is triviaal en als journalist ben ik erop getraind om op mensen hun formuleringen te letten, dus geheel betrouwbaar is de analyse niet, maar het is een feit dat mensen continu zaken in hokjes plaatsen. Het is namelijk niet te doen om dingen en personen continu als geheel te beschrijven, in plaats van een triviaal kenmerk.
Hokjesdenken is overal
Als je songfestivalwinnares Conchita Würst in de menigte zoekt zeg je niet dat je iemand zoekt die de traditionele hokjes rondom genderidentiteit aankaart aan de hand van zelfexpressie en zichzelf daarom bepaalde mannelijke en vrouwelijke attributen aanmeet. Je zegt simpelweg dat je op zoek bent naar een vrouw met een baard. Hierbij heb je, zonder dat je het doorhebt, alweer een hokje gemaakt. Blijkbaar zijn er vrouwen mét en zonder baard op de wereld.
Daarmee is het ook heel logisch dat persoonlijke identiteit zo belangrijk is voor mensen: het onderscheidt ons van anderen en uiteindelijk wil iedereen gezien worden en aandacht krijgen. Een vrouw met een baard is immers niet meer zo interessant als er alleen maar vrouwen met baarden zijn.
De verkeerde ontwikkeling van mental health influencers
Persoonlijke identiteit is dus belangrijk, maar de manier waarop je deze ontwikkelt ook. Je kunt namelijk ook een negatieve persoonlijke identiteit schapen. Volgens mij is dit nu aan de hand bij veel zogenoemde mental health-influencers. Deze mensen zijn bijzonder actief op allerlei sociale media waar ze informatie geven over mentale gezondheidsproblemen zoals autisme, depressie, eetstoornissen en zelfbeschadiging, en daarin geen enkel blad voor de mond nemen.
Je hoort van de #mentalhealthwarriors wanneer het goed gaat, maar ook zeker wanneer het slecht gaat. Ze delen hun diepste geheimen online en ageren bijvoorbeeld tegen de maatregelen van Instagram om foto’s over zelfbeschadiging een halt toe te roepen. Vooral de onderlinge verbondenheid tussen maker en volger valt op. Volgers herkennen zich in de problemen waardoor er een soort micro-gemeenschap op platformen als Instagram ontstaat.
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor mentale gezondheid, vooral in de media. BN’ers als Filemon Wesselink, Stephan Bouwman van Q-Music en Christina Curry komen openhartig voor hun ervaringen met allerhande problemen uit. Diezelfde trend heeft zich doorgetrokken naar Instagram waar mentale gezondheid-influencers rap professionaliseren.