Zo verdienen YouTubers aan depressie

Alles dat je moet weten over de BetterHelp-controverse.

Ophef in YouTube-land. Grote videomakers als Shane Dawson verwijzen hun fans tegen betaling naar een app tegen depressie. Kijkers zijn woedend en voelen zich opgelicht. De app is met een startbedrag van 35 dollar per week namelijk niet goedkoop. Dit is alles wat je moet weten over het BetterHelp-drama.

BetterHelp: hoe YouTubers verdienen aan depressie

Er is steeds meer aandacht voor psychische klachten en mentale gezondheid, ook op YouTube. Diverse sterren van het platform, zoals Philip DeFranco en Shane Dawson, die overigens fascinerende complottheorieën-video’s maakt, komen uit voor hun eigen struggles en zijn hiermee een voorbeeld voor hun (soms behoorlijk jonge) doelgroep. Zover niks aan de hand, dus. De controverse begint aan het eind van al deze ‘coming out’-video’s: er wordt verwezen naar BetterHelp. Iedere keer dat een kijker op de link klikt krijgt de YouTuber een geldbedrag. 

https://twitter.com/shanedawson/status/1027703884205051904?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1027703884205051904&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.theatlantic.com%2Ftechnology%2Farchive%2F2018%2F10%2Fyoutube-stars-accused-of-profiting-off-depression-betterhelp-shane-dawson-phillip-defranco-elle-mills%2F572803%2F

Zo zegt Elle Mills, met 1,5 miljoen abonnees, na haar eigen ervaringen met depressie te hebben gedeeld: ‘Ik raad je aan om met iemand te praten als je het moeilijk hebt. In het kader van deze video werk ik daarom samen met BetterHelp’. Deze app vindt binnen 24 uur een geschikte psycholoog waar je voor een startbedrag van 35 dollar per week mee kunt bellen, videochatten en appen. In theorie klinkt dit als een laagdrempelige manier van therapie voor tech savy-jongeren. Maar er is wat mee aan de hand.

Er zijn inmiddels namelijk bijna 100 officiële klachten binnengekomen bij de Amerikaanse consumentenbond over BetterHelp. Ook op Reddit regent het klachten. De app zou onder meer te duur zijn (waarschijnlijk omdat je direct voor een jaar moet afrekenen), behandelaars ongeïnteresseerd en de hulpverlening van matige kwaliteit. Het duurde niet lang voordat dit soort berichten ook als reactie onder YouTube-video’s werden geplaatst.

‘Betterhelp is nog slechter dan ik dacht’

Daarnaast produceerde Memology een negen-delige serie over alle controverse en noemde BetterHelp-promotie zelfs “een van de grootste zwendels van 2018”. Ook PewDiePie, die ja, mengde zich in het debat nadat hij de app uitprobeerde. Zijn conclusie is vernietigend: ‘BetterHelp is nog slechter dan ik dacht’. De onrust groeide en YouTubers zijn natuurlijk extreem afhankelijk van hun publiek. Zonder hen geen advertenties, campagnes en sponsordeals.

Het duurde daarom niet lang voor de eerste mea culpa-video’s verschenen. Onder meer boogie2988, met 4,5 miljoen volgers, bood zijn excuses aan en zei niet op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden van BetterHelp. Hierin staat onder meer dat het bedrijf niet verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de geleverde zorg, omdat men enkel faciliteert. Hulpverleners melden zich aan op het platform en kunnen via BetterHelp hun diensten aanbieden. Ook Philip DeFranco ging met de billen bloot en zette de samenwerking “on hold”.

Vervolgens reageerde de directeur van BetterHelp, Alon Matas, op de controverse via een uitgebreide blog. Hij zegt hierin dat de aantijgingen op niets gebaseerd zijn en dat men wel degelijk een kwaliteitscontrole voert. ‘Iedere hulpverlener wordt handmatig geselecteerd, moeten in het bezit zijn van de juiste papieren en referenties doorgeven’. Ook worden ze onderworpen aan een soort toets. ‘Iedere mogelijke hulpverlener moet een case study maken onder toezicht van een gediplomeerde arts.’

Gezondheid gaat niet om geld

Matas schrijft verder dat het “YouTube-drama” een eigen leven is gaan leiden en feiten en fabels door elkaar gebruikt worden. Desondanks is het een feit dat YouTubers afhankelijk zijn van hun fans, en dat ze een gigantische invloed op jongeren hebben. Veel mensen van mijn leeftijd, en jonger, kijken waarschijnlijk meer video’s op YouTube dan dat ze contact hebben met hun ouders, dus moeten de contentmakers heel bewust omgaan met hun positie. Indien fans vermoeden dat ze voor de gek worden gehouden, of zelfs opgelicht, zijn de rapen gaar, vraag maar aan Snapking DieTim.

Dit alles laat maar weer eens zien hoe dun de lijn tussen daadwerkelijk mensen willen helpen en ordinair geld verdienen is. Mentale gezondheid en depressie zijn serieuze onderwerpen en wie niet oprecht overkomt gaat al snel nat. ‘Waarom proberen YouTubers steeds op allerlei vage manieren geld te verdienen? Wij, als fans, zijn meer dan geld. We zijn supporters, maar alleen als je oprecht bent’, zo concludeert een Twitter-gebruiker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *